fredag, februari 11, 2005

Rätt och fel

Nu har debatten om Dramatiska Institutets teaterprojekt blivit grötigt och stökig. Folk vet inte vad som är rätt och fel.
Ett av barnen i projektet är en släkting till mig så jag är väldigt engagerad i frågan. Men inte mer insatt än någon annan. Jag sitter i Dublin och läser svenska nättidningar och baserar mitt begrepp på min 'gut feeling' (att använda engelska uttryck ger ett 'coolt' intryck eller hur?)

Iallafall så gjorde DIs elever följande saker så vitt jag förstår:
a)En DIelev läste en pornografisk novell för en grupp barn vars reaktioner filmades
b)Några DIelever framförde en sketch 'Naken om baken' i kroppstrumpa med påsydda penisar
c)Barnen fick göra en lista på fula

Vilken/vilka av dessa är övertramp?
Svar:a

Hur vet jag det? Jag vet det för att jag litar på min 'gut feeling'. Om jag gick till jobbet och min arbetsgivare sa 'idag ska du inte jobba , du ska lyssna på porr och så filmar vi dina reaktioner' så skulle jag INTE GILLA DET.
Låtsasnaket däremot låter precis som något som barn (och jag med) skulle skratta åt förutsatt att skådisarna höll avstånd och inte skrämde vettet ur publiken.
Och så länge initiativet till dom fula orden kommer från barnen själva så går det kanske an att göra en lista.

Men varför? Cui Bono? (är latin 'coolt'?) Vem gagnar det? Måste barn ställa upp på vad 'research' som helst?