söndag, maj 29, 2005

Rättelse 'Till en dotter....'

Jo, jag blev ju upprörd för ett tag sedan över att tjejer rusar som ett polskt kavalleri rakt i armarna på våldtäktsmän utan att verka ha någon aning om sin egen sårbarhet. Borde inte någon varna dom, resonerade jag. Borde man inte upplysa tjejerna om att "karlar kan man inte lita på". En kritisk röst har uppmärksammat mig på felaktigheten i mitt resonemang. Mitt uttalande om karlar är sexistiskt.( Fast om det verkligen gör mig till en 'vidrig sexist' så är väl en våldtäktsman ändå en 'vidrigare sexist'..?)
Jag menade förstås att en del karlar, kanske en minoritet av karlar, kan man inte lita på. Och båda sorterna ser likadana ut så försiktighet är av nöden i fyllan och villan.
En och annan våldtäkt skulle kanske undvikas.
Fast säkert har någon klokare än jag en bättre ide om hur deras dotter eller syster kan undvika att bli våldtagen.